APRENEM AMB EL CARNAVAL EN TREBALL COOPERATIU
Què sabem del Carnaval? Aquesta era la primera pregunta a la que havíem de
donar resposta per poder introduir-nos en el món de les disfresses, un món on
poder convertir-nos per un moment en aquell personatge que tant ens agrada, o enmariolar-nos
deixant-nos portar per la nostra imaginació... En definitiva poder gaudir de la
màgia del Carnaval.
DINÀMICA
DE LA PILOTA
Per descobrir el que saben els “pollitos” del carnaval, hem fet aquesta
dinàmica de Treball Cooperatiu. La dinàmica es fa amb una pilota, però com
tenim al nostre “Pollito Francisco” l’utilitzem en lloc de la pilota. Fent un
cercle ens anem passant al “pollito” d’un/a company/a a altre/a. Cada nen o
nena quan el té ha de dir al grup què sap del carnaval o quin significat té per
a ell/a el carnaval.
Haig de confessar que ha estat una tasca difícil ja que els hi ha costat
molt parlar i explicar res. Han estat molt pocs els que han dit alguna cosa,
però aquesta “por escènica” l’anirem superant.
ESTRUCTURA LECTURA COMPARTIDA
Per aquesta dinàmica ens ajudem del conte TEO SE DISFRAZA. Tenint en conte l’edat dels alumnes i que moltes vegades els hi costa expressar-se, fem un pas previ que és que la mestra és la primera en contar el conte perquè serveixi de model per tal que després els hi sigui més fàcil fer la lectura compartida.
ESTRUCTURA LECTURA COMPARTIDA
Per aquesta dinàmica ens ajudem del conte TEO SE DISFRAZA. Tenint en conte l’edat dels alumnes i que moltes vegades els hi costa expressar-se, fem un pas previ que és que la mestra és la primera en contar el conte perquè serveixi de model per tal que després els hi sigui més fàcil fer la lectura compartida.
Es tracta de que cada parella o trio cooperatiu explica a la resta del grup
una pàgina del conte.
ESTRUCTURA LLAPIÇ AL MIG
Arrel del nostre conte TEO SE DISFRAZA, descobrim que per Carnaval
es fa una gran festa. I aprofito aquest fet per explicar que a l’escola també
fem la nostra rua i la nostra festa. Parlem de que aquesta tradicional festa es
diu “truitada”, i que un dels menjars típics és la truita.
Cóm es fa una truita? Us haig de dir que, com era de suposar, els
“pollitos” no ho sabien!!! Així que vam buscar una recepta de cuina per
internet on poder veure clarament els ingredients que es necessiten per fer una
truita.
Una vegada vam veure el vídeo tocava seguir experimentant en Treball Cooperatiu.
De tal manera que ens vam agrupar per parelles i trios cooperatius i vam realitzar
una feineta seguint una versió de la DINÀMICA
DEL LLAPIS ENMIG, que li hem posat el nom de FOTOS ENMIG. De
tot un recull de imatges d’aliments, cada parella i trio ha de decidir quins
ingredients són els que es necessiten per fer una truita. Tenen quatre gomets
que han d’aferrar dalt els quatre ingredients correctes.
I no és per res, però aquests “pollitos” són uns craks i han entès
clarament quins són els ingredients per fer la truita. Així que una vegada més
el Treball Cooperatiu ha estat tot un èxit. A més us haig de dir que la part
més emocionant de tot aquest aprenentatge des de la visió dels nostres nens i
nenes va ser descobrir que es necessitaven ous de les gallines i dels “pollitos”!!!
En les nostres dinàmiques de treball cooperatiu és important recordar en
tot moment que ens hem d’ajudar entre els companys de parella i trio. També que
hi ha que parlar i posar-se d’acord per tal que el resultat sigui una feina
conjunta i consensuada basada en l’ajuda mútua. I la veritat és que estan
entenen i posant en pràctica aquestes pautes perfectament.
ESTRUCTURA PARAULA-DIBUIX
Aprofitant la visita del Rei Carnestoltes hem fet
una altre feina en Treball Cooperatiu. S’ha repartit a cada parella i trio cooperatiu
una foto del Rei Carnestoltes retallada en varies parts per tal de
reconstruir-la fent un puzle. Poden ajudar-se observant la foto original que
està penjada a la pissarra perquè els hi serveixi de model.
Recordem que s’han d’ajudar, que han de parlar i estar d’acord en les decisions que cada membre de l’equip pren. Aquesta és part imprescindible del Treball Cooperatiu.
Els primers en acabar han estat la parella
cooperativa del “pollito” de color marró fosc formada per l’Alejandro i la
Celia. Ho han fet perfecte!
El que han fet els infants que han anat acabant
ha estat ajudar a les altres parelles o trios.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada