COMENCEM A FER ASSEMBLEA COOPERATIVA
Els alumnes de la classe dels “Arcoíris” ja són uns cracks fent Treball
Cooperatiu, així que la Zineb
i la Malen vam
decidir donar una passa més i començar a fer l’Assemblea Cooperativa. La idea
és continuar fent l’assemblea que ja tots coneixeu alguns dies de la setmana,
però anar incorporant, poc a poc, un o dos dies, l’Assemblea Cooperativa per
tal d’aconseguir que al curs de 5 anys l’assemblea passi a ser únicament
cooperativa. En definitiva, un procés de canvi que establirem progressivament.
No penseu que és feina fàcil, però la motivació i les ganes d’aquests
alumnes és tan gran que ajuda moltíssim.
L’Assemblea Cooperativa consisteix en que cada equip cooperatiu té una
responsabilitat en quant a totes les activitats que es fan a l’assemblea
(passar llista, calendari, horari, etc.). I a la vegada, cada membre de l’equip
té un càrrec concret dins la seva responsabilitat de portar a terme una part de
l’assemblea. Aquí és on juguen un paper fonamental les nostres medalles
d’encarregats (ja us vam explicar com
van néixer els càrrecs a la classe dels “Arcoíris” a l’entrada del bloc titulada
DECIDIM ENCARREGATS/ES PEL TREBALL COOPERATIU).
Per tant, a la nostra primera assemblea cooperativa, en lloc de fer-la tots
els equips a la vegada, la vam fer poc a poc, és a dir, amb una demostració
equip per equip. Això amb la idea de que tots/es veiessin clarament cóm s’ha de
portar a terme cada activitat de l’assemblea en equip, i així vagin agafant
consciència més clarament d’aquesta tasca. Per altra banda, per definir i
visualitzar la funció de cada encarregat dins de l’equip.
Va començar l’EQUIP DELS POPS.
Primer de tot la Zineb
va repartir a cada membre de l’equip una medalla. Més endavant tindran una
graella de registre on cada setmana rotaran els/les encargats/des.
Marina va ser l’encarregada del MATERIAL Y RECOGE MESAS i, per tant, va
treure els noms del dia anterior per passar llista, li va donar el retolador i
la pissarra al Mateo (que tenia el càrrec d’ESCRIBIDOR), per escriure, i
després va recollir aquest material.
Seguidament van passar llista entre tots/es (un nom cada un) i van comptar
quants infants hi havia a l’escola i quants a casa. Joan, que va tenir el càrrec
de COMPARTE IDEES ens va dir quants de boixos van venir i quants no. I el Mateo,
va escriure els números corresponents.
Bruno, que tenia penjada la medalla de CORAZONES, va ser l’encarregat de
solucionar un problema si sorgia, que per sort no va estar el cas.
Després els hi va tocar el torn a l’EQUIP DELS MINIONS. Van ser els encarregats del calendari i el temps. Amb les medalles repartides, el Marcos era l’ESCRIBIDOR, i va girar el número del dia que era i va marcar el número del calendari de paper. Els altres membres de l’equip el van ajudar a llegir el dia, mes i any. Després van anar tots junts fins la porta del pati a mirar el temps que feia. La Celia , encarregada del MATERIAL Y RECOGE MESAS, li va preparar l’etiqueta del temps a Marcos. Una vegada ho van tenir tot fet, el COMPARTE IDEES, que en aquest cas va ser l’Alejandro, ens va explicar el que havien fet (dia que era, número, quin temps feia...). La Julieta , amb la medalla de CORAZONES, va vigilar y controlar si sorgia algun problema.
Acabada la tasca de l’equip dels MINIONS, li va tocar el protagonisme a l’ EQUIP CORAZONES. La seva missió va ser treure les aigües de les motxilles, ficar-les a la cistella i posar el nom a alguna ampolla si no el tenia. En aquesta part de l’assemblea el nen o nena que té el càrrec d’ESCRIBIDOR/A (que en aquest cas va ser la Laia Sanchís ), havia de quedar-se als penjadors dient als companys/es per quin ordre havien d’anar obrint les motxilles. També havia d’escriure el nom si faltava en alguna ampolla mentre els altres l’ajudaven a pensar les lletres. El Joel, MATERIAL Y RECOGE MESAS, li facilitava el material i s’assegurava que totes les ampolles havien estat extretes.
Vam continuar amb la demostració dels equips. L’EQUIP DELS NÚVOLS va fer l’horari. L’Elsa era l’ESCRIBIDORA i per tant, escrivia les activitats que anaven a fer aquell dia. Era molt important que la resta de membres de l’equip l’ajudessin a anar pensant les lletres corresponents. Ningú havia d’estar sense fer res!!!
L’Adam, que era l’encarregat del MATERIAL Y RECOGE MESAS, va agafar el necessari per fer l’horari i també esborrava si feia falta.
El COMPARTE IDEES, el Xavi, va explicar el que havien escrit a l’horari. I l’ Èric, CORAZONES, va tenir la missió de dir-nos si va tenir que solucionar cap problema.
Finalment, l’EQUIP ESPIDERMAN s’en va anar a la seva taula de Treball Cooperatiu a fer una feineta de cohesió de grup. La Júlia , l’ESCRIBIDORA, va posar el nom de l’equip a la feineta. Després de que el Sergio i la Nerye preparessin el material (en aquest equip hi ha dos encarregats de MATERIAL Y RECOGE MESAS) perquè són 5), van començar la feineta. Amb el títol de “Tinc por a...”, la feineta consistia en que cada membre de l’equip fes un dibuix d’alguna cosa que els hi fa por.
Quan la van tenir acabada la van ensenyar al grup. El COMPARTE IDEES, el Marc, havia de mostrar un a un els dibuixos, dient què eren però no qui els havia dibuixat. Va demanar al grup-classe que endevinessin qui havia fet cada dibuix i per tant qui era que tenia por a allò dibuixat. Aquesta tasca suposa una forma més de conèixer-nos una miqueta més. La Valeria , amb la medalla de CORAZONES, va haver de recordar al seu equip que per mostrar la feineta que havien fet a la resta dels companys de la classe, només parlava en Marc, ja que era el COMPARTE IDEES. Així, han pogut solucionar el problema de no parlar tots/es a l’hora.
Us deixo un altre exemple d’una altre sessió d’Assemblea Cooperativa on l’EQUIP
DELS MINIONS va ser l’encarregat de passar llista i comptar. L’EQUIP DELS POPS
va revisar les motxilles traient les aigües i posant el nom si feia falta. L’EQUIP
DELS NÚVOLS va ser el responsable dels calendaris i del temps. L’EQUIP D’ESPIDERMAN
es va encarregar de l’horari i el de CORAZONES va fer la dinàmica de cohesió
TINC POR A...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada