DECIDIM ENCARREGATS/ES PELS EQUIPS COOPERATIUS
SESSIÓ 1:
Ara que els infants cada vegada tenen més dominada la feina en Treball Cooperatiu
volem donar una passa més fent a tots els membres responsables d’algun càrrec
concret i aconseguir així una feina més adient. Ens hem adonat que tenim unes
necessitats als equips per tal d’aconseguir que els moments de feina siguin més
ordenats, tranquils i possibilitin la resolució d’alguns problemes que han anat
sorgint (to de veu massa alt, no voler recollir, voler ser sempre protagonista
i no deixar parlar als altres, etc). Per això hem introduït els encarregats que
permeten donar diferents responsabilitats als nens i nenes.
Ara la nostra tasca és decidir quins són els més adients per controlar les
diverses situacions que es produeixen. Per tal de facilitar-les la feina i que
siguin més conscients del nostre objectiu els hi presentem 5 possibles encarregats/des:
-SECRETARI
-PORTAVEU
-VIGILANT
-MATERIAL
-AJUDANT
A partir d’aquests, hem de fer una feina de reflexió i decidir si són els
que necessitem o no, i si hi ha algun encarregat que no hi és i hauria de
ser-hi. Per poder prendre aquesta decisió, el primer pas és entendre les
funcions de cada un d’aquests possibles encarregats/des. Primer tenim una
conversa en gran grup on demano als infants quines pensen que són les responsabilitats
de cada un. Trobar respostes ha estat fàcil en alguns casos, però en altres no.
Perquè els hi ha costat relacionar l’encarregat amb la seva funció. Però a una
primera pluja d’idees, i guiant-se pel dibuix, això ha estat el que han dit els
infants:
MALEN: QUÈ PENSEU QUE VOL DIR SER SECRETARI?
MARCOS: ESCRIBIR
MARCOS: ESCRIBIR
MARC: COGER LIBROS PARA
PINTAR
MATEO: COGER LIBROS Y HACER
LETRAS DE SU EQUIPO
ALEJANDRO: ESTAR LEYENDO
MALEN: QUE PENSEU QUE HA DE FER UN AJUDANT?
MARINA: PODEMOS PASAR EL
LIBRO Y DIBUJAMOS
LAIA SÁNCHEZ: AYUDAR AL OTRO
AMIGO CON LAS LETRAS
MATEO: LE DICE LAS LETRAS
QUE TIENE QUE HACER Y NO SE EQUIVOCA
MARCOS: COMPARTIR LOS LIBROS
CON EL OTRO
MALEN: QUÈ HA DE FER L’ENCARREGAT/DA DE MATERIAL?
ERIC: RECOGER LOS LÁPICES
JULIETA: DÁRSELOS A SUS
AMIGOS
XAVI: REPARTIR
CELIA: SI HA QUEDADO UN
LÁPIZ ….
MARCOS: REPARTIR LA TIJERAS
XAVI: SI UNO SE EQUIVOCA
TIENE QUE REPARTIR GOMAS A LAS TAULAS
MALEN: EL VIGILANT, QUÈ FA?
JULIETA: TIENE QUE COGER
UNOS PRISMÁTICOS Y VIGILAR LOS EQUIPOS, SI ALGUIEN SE PORTA MAL
XAVI: VIGILAR QUE NO LES
QUITEN LAS COSAS
JÚLIA: POR SI ALGUIEN SE
PELEA
MATEO: SI UNO NO ESTÁ
HACIENDO LA FEINETA LE
DICE A LA PROFE QUE
HAGA LA FEINETA
MALEN: I EL/LA PORTAVEU , QUÈ VOL DIR
AIXÒ?
MATEO: SI HACE LA FEINETA MUY BIEN LE PONEN ESTA
MEDALLA
JULIETA: TIENE UN MICRÓFONO
PARA DECIRLO MUY ALTO
MALEN: I QUE ÉS EL QUE HA DE DIR?
LAIA SÁNCHEZ: SI UNO NO LE
ESCUCHA PUES LO DICE FUERTE
ELS AJUDO DIENT-LIS QUE ÉS ENCARREGAT/DA PER EXEMPLE DE QUE NO CRIDEM
EN EL NOSTRE EQUIP.
Ja amb aquestes idees, per acabar-les de concretar i tenir-les més clares,
tenim una conversa en equips. Cada equip té damunt la taula el logo d’un/a
encarregat/a, de tal manera que tots els/les encarregats/des queden repartits/des
entre els equips. Parlen, es posen d’acord i decideixen entre tots els membres
de l’equip les funcions que pensen ha de tenir l’encarregat/da corresponent.
EQUIP DELS NUVOLS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES
FUNCIONS DE L’ENCARREGAT/DA DEL MATERIAL:
EQUIP DELS CORAZONES PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A
LES FUNCIONS DEL VIGILANT:
SI UNO SE PELEA SE LO CHIVA
A LA PROFE
EQUIP DELS MINIONS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES
FUNCIONS DEL PORTAVEU:
SI UNO HABLA FLOJITO LE
TIENE QUE DECIR QUE HABLE MÁS FUERTE
SI CRIDA LE DICE QUE TIENE QUE
HABLAR MÁS FLOJITO
EQUIP DELS POPS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES
FUNCIONS DE L’AJUDANT:
SI ALGUIEN AGAFA OTRO COLOR
LO HACEMOS DIFERENTE
SI ALGUIEN NO LE GUSTA EL
LIBRO PUES LO CAMBIA
EQUIP D’ESPIDERMAN PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES
FUNCIONS DEL SECRETARI/A:
SESSIÓ 2:
Després de les converses en gran grup i per equips cooperatius els infants ja tenen més o menys clares les diferents funcions dels/les encarregats/des. Ara, seguint l’ESTRUCTURA DE FOTOS AL MIG, els equips decideixen si és necessari tenir els 5 encarregats o no, i si hi algun que no hi és i hauria d’estar (en aquest cas fan un dibuix i li posen nom).
Després de les converses en gran grup i per equips cooperatius els infants ja tenen més o menys clares les diferents funcions dels/les encarregats/des. Ara, seguint l’ESTRUCTURA DE FOTOS AL MIG, els equips decideixen si és necessari tenir els 5 encarregats o no, i si hi algun que no hi és i hauria d’estar (en aquest cas fan un dibuix i li posen nom).
El resultat d’aquesta feina és el següent:
EQUIP NÚVOLS pensen que han d’estar
tots i que fa falta el “recoge mesas”.
EQUIP MINIONS també volen tenir-los
tots, però pensen que falta i el “corazones”.
EQUIP CORAZONES els posen tots i no
afegeixen cap.
EQUIP POPS acorden que l’ajudant no
és necessari perquè quan fem Treball Cooperatiu ens hem d’ajudar tots.
EQUIP ESPIDERMAN decideix que tots són
importants i que també ha d’haver l’encarregat/da “comparte idees”.
SESSIÓ 3:
Una vegada tenim això, hem de posar ordre a les idees i a les diferents possibilitats i prendre decisions definitives. Per tant, a una altre sessió hem parlat sobre quins encarregats/des definitius hauríem de tenir als equips cooperatius. hem decidit varies qüestions...
Una vegada tenim això, hem de posar ordre a les idees i a les diferents possibilitats i prendre decisions definitives. Per tant, a una altre sessió hem parlat sobre quins encarregats/des definitius hauríem de tenir als equips cooperatius. hem decidit varies qüestions...
Com que el nom de SECRETARI ens
ha resultat difícil de recordar, l’Elsa ens proposa anomenar-lo la “ESCRIBIDORA”. A tots els companys i
companyes els hi sembla bona idea.
Per altra banda, a l’equip d’ESPIDERMAN
pensen que hauríem de tenir un nou encarregat: el “COMPARTE IDEAS”. Entre tots/es, decidim que el podem ajuntar amb PORTAVEU, ja que aquest transmet les
idees, entre altres funcions. A més, com que PORTAVEU és un nom que ens costa, decidim deixar-li el nom de “COMPARTE IDEAS”.
L’equip NÚVOLS també pensa que
hem de tenir un nou encarregat: el “RECOGE
MESAS”. Ens plantegem la similitud amb l’encarregat del MATERIAL. La Marina ens adverteix que si
el “RECOGE MESAS” es posa a recollir
amb el de MATERIAL, ningú recollirà
les taules. Per tant, decidim que un mateix encarregat farà les dos funcions i
es dirà: “RECOGE MATERIAL Y MESAS”,
sense oblidar que aquest/a encarregat/da també tindrà la responsabilitat de
repartir, tal i com vam parlar en les nostres converses anteriors.
Per altra banda, l’equip dels MINIONS,
ens proposa la necessitat d’un nou encarregat: el/la “CORAZONES”. La Julieta
ens explica que si algú en l’equip es posa dolent o no està bé, el/la “CORAZONES” l’ha de cuidar. Reflexionem
en el fet de si s’assembla a algun/a dels/es encarregats/des comentats, i la Laia Sánchez ens proposa
ajuntar-lo amb el/la VIGILANT , així podrà
estar pendent del que no estigui bé. A més, serà important que sigui encarregat/da
de que els membres de l’equip es portin bé i compleixin totes les normes. Per
altra banda, la Júlia
afegeix que quan un equip té un conflicte o algú està trist o enfadat, el/la “CORAZONES” els podrà ajudar a estar
millor i, així, trobar una solució.
Per últim decidim no tenir l’encarregat/da AJUDANT perquè els infants arriben a la conclusió de que tots ens
hem d’ajudar. De fet el principi bàsic del Treball Cooperatiu és ajudar-se.
SESSIÓ 4:
A una darrera sessió consolidem la feina realitzada envers els encarregats
per tenir clar el resultat definitiu. Hi ho fem amb una estructura nova
inventada QUI ÉS QUI?, però
que respon a una adaptació de l’ESTRUCTURA
DE PARAULES CLAU.
Com ja he explicat, finalment els equips han decidit en consens que
necessitem quatre encarregats: ESCRIBIDRO/A,
CORAZONES, COMPARTE IDEAS i MATERIAL Y
RECOGE MESAS.
Amb el logo que ells també han creat, en aquesta estructura han d’intentar
llegir els noms i relacionar-los amb el dibuix per tal d’aferrar cada logo en
el nom corresponent. És molt gratificador veure com s’esforcen per intentar
llegir les paraules i lo bé que ho fan.
Així queden els noms i logos definitius dels encarregats...
Ja tenim els encarregats!!! Hem treballat en diferents sessions i haig de
donar l’enhorabona als infants perquè han fet molt bona feina. Ara començarem a
posar-los en pràctica i a descobrir la seva utilitat cada vegada que fem
Treball Cooperatiu.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada