TREBALL COOPERATIU
Ens endinsem en una nova aventura que ens motiva i ens té molt il·lusionats
i il·lusionades. Una forma de treballar que ben segur ens donarà resultats molt
positius i que serà molt motivadora pels infants.
Encara que m’atrevesc a dir que no estàvem molt lluny d’aquesta manera de
treballar, i que fins i tot ja feim moltes coses em TREBALL COOPERATIU sense
posar-li aquest nom. Però es tracta d’aprofundir i treure-li el màxim suc per
centrar-nos en un procés d’ensenyament aprenentatge motivador que permeti que
els infants gaudeixin aprenent i els mestres ensenyant i que tots aconseguim els
nostres objectius.
TREBALL COOPERATIU és ensenyar a treballar en equip, a cooperar. Consisteix
en treballar en equips reduïts per tal d’aprofitar al màxim l’aprenentatge i,
per altra banda, respectar les diferències i necessitats entre alumnes.
El primer pas és entendre el concepte d’ajuda, que és un dels pilars del TREBALL
COOPERATIU i que ens permet aprendre els uns dels altres. Un altre principi
bàsic és la participació equitativa, és a dir, tots els alumnes tenen cabuda.
Aquests dos aspectes els haurem de tenir presents al llarg de la nostra
vida, i què millor que anar interioritzant-los des de ben petits? La vida en
societat és compartir, ajudar, deixar-se ajudar, respectar, escoltar, acceptar...
Anar creixent amb aquestes idees ens fa ser persones adultes com toca, persones
amb bones habilitats socials.
Treballar en equip permet que hi hagi interacció: els infants parlen, pensen,decideixen
si estan d’acord o no, es troben amb problemes o dubtes que han de resoldre i
superar per ells mateixos, prenen decisions i arriben a conclusions. Així van
agafant confiança i seguretat en si mateixos. A més, l’aprenentatge cooperatiu
permet que aprenguin a socialitzar-se d’una manera adient respectant als
companys/es, els seus punts de vista i decisions.
Per portar a terme el TREBALL COOPERATIU es poden realitzar diferents
dinàmiques que anirem coneixent i posant en pràctica poc a poc, i adequant a
l’edat de cada grup classe. Aquestes dinàmiques estan repartides en tres
àmbits:
A: COHESIÓ DE GRUP: són
dinàmiques que principalment persegueixen l’apropament entre tots els infants per
tal d’anar coneixent-se i agafant confiança com a grup.
B: ESTRUCTURES DE TREBALL
COOPERATIU: incideixen més en els continguts a aprendre ajudant-se els uns
als altres.
C: TREBALL EN EQUIP: quan ja
tenen ben assolides les dinàmiques dels àmbits A i B, les dinàmiques de l’àmbit
C permeten assolir de manera més sistemàtica el treball en equip.
A l’aula de 3 anys ens centrarem en dinàmiques de cohesió de grup i treball
cooperatiu.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada