RACONS DE JOC
Els racons són uns espais delimitats de la classe on els infants, repartits
en petits grups, realitzen diferents activitats d’aprenentatge. El número de
boixos que juguen a un mateix racó depèn del racó, però no poden anar més de 4.
El Treball per Racons respon a la necessitat d’establir estratègies organitzatives
per tal de donar resposta a les diferències, interessos i ritmes d’aprenentatge
de cada infant i, per altra banda, saber relacionar-se adequadament amb tots/es
els/les companys/es del grup classe.
El temps de racons consta de tres moments:
1.LA TRIA: els nens i nenes trien
el racó al que volen anar seguint una graella per tal de passar per tots els
espais tenint en compte aquells que ja han visitat.
Aquesta tria la fan posant un gomet del color corresponent a cada racó. Una
vegada tenen gomet a tots els racons poden tornar a començar la rotació.
D’aquesta manera tant visual són conscients dels espais de joc que han
visitat i de quins els falta per anar-hi. Mitjançant la tria, els infants
aprenen a organitzar-se, a saber on volen i poden anar a jugar.
A la classe tenim diferents racons on els boixos juguen, comparteixen i
aprenen. En aquest curs de 4 anys tenim els següents:
-Racó de Construccions
-Racó de Plàstica
-Racó de Jocs Compartits
-Racó de Lectura i Escriptura
-Racó de la Biblioteca
(contes i titelles). Aquest ha funcionat el primer i segon trimestre.
-Racó de les disfresses
-Racó dels “Arcoíris” (fusionat amb el de plàstica al tercer trimestre).
-Racó del supermercat (incorporat a partir de finals del segon trimestre).
2.JUGAR: a cada racó els infants troben
diferents materials que possibiliten diferents tipus de joc i/o activitats. Com
he dit, el joc és compartit amb un petit grup de companys/es, màxim 4, i això
facilita la relació i interacció entre ells/es, possibilitant a més una millor accessibilitat
als jocs i materials que s’ofereixen a cada racó.
3.POSADA EN COMÚ O
REPRESENTACIÓ: en acabar el joc compartim el que hem fet amb una conversa, i en molts
casos hi ha una representació en paper (si han pintat a plàstica per exemple).
Els dies de joc per racons estan fixats els dimarts i els divendres, encara
que sempre pot haver-hi flexibilitat per diverses qüestions.
Per portar a terme el joc per racons de manera adient, és fonamental seguir
unes normes que regulin el bon ús i funcionament. D’això parlam constantment.
La importància de consensuar les normes i els límits ajuda als infants a ser
conscients de què han de fer i cóm. Les normes més bàsiques són:
-Jugar bé.
-Compartir.
-No barallar-se.
-No canviar-se de racó.
-Recollir el material que ja no s’utilitza abans d’agafar un altre material.
-Recollir quan finalitza el temps de joc.
L’adult és observador, ofereix seguretat i confiança, a més de donar ajuda
quan ho necessiten en el desenvolupament del joc, preparar el material, davant
qualsevol dificultat que es pugui presentar, etc…
El joc per racons també els fa cada vegada més autònoms i suposa un treball
importantíssim en relació al concepte COMPARTIR.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada