TREBALL COOPERATIU


Ens endinsem en una nova aventura que ens motiva i ens té molt il·lusionats i il·lusionades. Una forma de treballar que ben segur ens donarà resultats molt positius i que serà molt motivadora pels infants.

Encara que m’atrevesc a dir que no estàvem molt lluny d’aquesta manera de treballar, i que fins i tot ja feim moltes coses em TREBALL COOPERATIU sense posar-li aquest nom. Però es tracta d’aprofundir i treure-li el màxim suc per centrar-nos en un procés d’ensenyament aprenentatge motivador que permeti que els infants gaudeixin aprenent i els mestres ensenyant i que tots aconseguim els nostres objectius.

TREBALL COOPERATIU és ensenyar a treballar en equip, a cooperar. Consisteix en treballar en equips reduïts per tal d’aprofitar al màxim l’aprenentatge i, per altra banda, respectar les diferències i necessitats entre alumnes.

El primer pas és entendre el concepte d’ajuda, que és un dels pilars del TREBALL COOPERATIU i que ens permet aprendre els uns dels altres. Un altre principi bàsic és la participació equitativa, és a dir, tots els alumnes tenen cabuda.

Aquests dos aspectes els haurem de tenir presents al llarg de la nostra vida, i què millor que anar interioritzant-los des de ben petits? La vida en societat és compartir, ajudar, deixar-se ajudar, respectar, escoltar, acceptar... Anar creixent amb aquestes idees ens fa ser persones adultes com toca, persones amb bones habilitats socials.

Treballar en equip permet que hi hagi interacció: els infants parlen, pensen,decideixen si estan d’acord o no, es troben amb problemes o dubtes que han de resoldre i superar per ells mateixos, prenen decisions i arriben a conclusions. Així van agafant confiança i seguretat en si mateixos. A més, l’aprenentatge cooperatiu permet que aprenguin a socialitzar-se d’una manera adient respectant als companys/es, els seus punts de vista i decisions.

Per portar a terme el TREBALL COOPERATIU es poden realitzar diferents dinàmiques que anirem coneixent i posant en pràctica poc a poc, i adequant a l’edat de cada grup classe. Aquestes dinàmiques estan repartides en tres àmbits:

A: COHESIÓ DE GRUP: són dinàmiques que principalment persegueixen l’apropament entre tots els infants per tal d’anar coneixent-se i agafant confiança com a grup.
B: ESTRUCTURES DE TREBALL COOPERATIU: incideixen més en els continguts a aprendre ajudant-se els uns als altres.
C: TREBALL EN EQUIP: quan ja tenen ben assolides les dinàmiques dels àmbits A i B, les dinàmiques de l’àmbit C permeten assolir de manera més sistemàtica el treball en equip.

A l’aula de 3 anys ens centrarem en dinàmiques de cohesió de grup i treball cooperatiu.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA