PRIMERS DIES
ENS RETROBEM
Ha passat l’estiu, un temps llarg que no ens hem vist, i ens retrobem amb
il·lusió i amb moltes coses que explicar-nos. I que millor manera que recordant
una dinàmica de cohesió de grup, “LA
PILOTA ”, que ja vam fer en repetides ocasions el curs passat
seguint la nostra metodologia de Treball Cooperatiu.
Al pati d’infantil, asseguts en cercle, ens anem passant la pilota. La
dinàmica consisteix en que el nen o nena que la té a les seves mans ens explica
alguna cosa que ha fet a l’estiu. És una manera d’expressar-nos i, per tant,
apropar-nos els uns als altres.
DIBUIXEM LES
VACANCES
ORGANITZEM LA NOSTRA AULA
Sens dubte, les ganes de retrobar-nos venen acompanyades de la il·lusió de
compartir una classe nova. I és que ens hem fet més grans!
Per tant ja arriba el moment de posar-nos a fer feina de veritat,
especialment tenint en compte que ens hem trobat una classe completament buida.
Al llarg de tot el curs vivim moltes experiències i situacions diferents a
la nostra aula. Per això aquest espai ha de ser un lloc especial per nosaltres,
on principalment ens hem de sentir a gust. És el nostre espai per estar amb els
amics i amigues, amb els mestres que ens estimen, el lloc per aprendre, per
ensenyar-nos i ajudar-nos els uns als altres, per parlar, per jugar, per
escoltar, per compartir… En definitiva, a l’aula els boixos passen molt de
temps de la seva vida i han de viure moltes experiències positives. S’han de sentir
molt bé.
Per tot això, la classe de 4 anys ha de ser un espai que els infants el
sentin seu, que els hi agradi i on es trobin còmodes. Per tant, és
importantíssim anar acomodant-lo al nostre gust. L’hem d’anar donant “vida” poc
a poc entre tots/es, pensant el què necessitem, el què volem. Tots hem de
participar de la creació del nostre entorn.
És per aquesta raó que, especialment les primeres setmanes, les dediquem a
preparar la nostra aula i a donar-li identitat pròpia.
QUÈ NECESSITEM
A LA CLASSE DE
4 ANYS?
La veu dels nens i nenes és el més important per portar a terme aquesta
tasca. Així doncs, comencem tenint una conversa per donar protagonisme als
infants i que ens puguin dir el que pensen que necessitem a la classe de 4
anys.
MALEN: Cóm veieu la nostra classe? Penseu que falten coses?
LAIA SANCHÍS: La asamblea!
MALEN: I què hem de tenir a l’assemblea?
MARINA: Lletres.
MATEO: Los nombres.
LAIA SÁNCHEZ: Poner las cositas que teníamos en la otra clase.
BRUNO: Las fotos.
MALEN: Quines fotos?
BRUNO: De música y de inglés.
MALEN: Molt bé, les de l’horari.
MARCOS: El calendario del desayuno.
MALEN: Què és el calendari de l’esmorzar?
MARCOS: Lo que hay que traer cada día.
MALEN: Més coses…
JULIETA: La cocinita con los bebés.
MALEN: I això on ho teníem?
JULIETA: Juguetes.
MALEN: Què més penseu què necessitem? Mireu la classe i intenteu recordar
que teníem a la classe de 3 anys que ens falta en aquesta.
On posavem els noms quan passavem llista?
LAIA SANCHÍS: En casita.
MATEO: On escrivíem els noms.
MARINA: Los nombres donde nos toca.
MALEN: Això què era, Marina?
MARINA: Para que sepamos que nos toca.
MALEN: Els encarregats!
MALEN: Recordeu que teníem també un mural on posavem gomets per poder anar
a jugar?
LAIA SANCHÍS: Racons!!!
MALEN: I cóm feiem Treball Cooperatiu?
JÚLIA: Las parelles.
MALEN: Quines parelles?
MATEO: Cooperativas.
MALEN: O sigui que ens falta el plafó de Treball Cooperatiu. Algú recorda
què teníem per saber quan havíem de celebrar un cumple?
JÚLIA: Coronas.
MALEN: Pensem què més podem necessitar. Quan entrem a la classe què és el
primer que fem?
MATEO: Las mochilas.
MALEN: Les hem de penjar veritat? I sabem quin és el nostre penjador ara?
LAIA SÁNCHEZ: Falta nuestra foto.
MALEN: Doncs què passa?
MARINA: Que no sabem porque no está nuestra foto.
MALEN: I què més ens falta?
MARINA: El nom.
MALEN: On més és important tenir el nostre nom?
ELSA: En la silla.
ÉRIC: En la tovallola.
LAIA SÁNCHEZ: En el baño.
MALEN: Falta un altre lloc on és important tenir el nostre nom.
MARCOS: Donde la feineta.
MALEN: Per guardar les feinetes, els fitxers.
Després, amb tot el que hem parlat, fem una llista per deixar constància
del que pensem ens fa falta.
A mida que preparem el diferent material, recordem el seu funcionament. També, demano als boixos de quina manera podem marcar a la nostra fulla el material que ja hem preparat i posat a l'aula:
ELSA: Con un gomet.
MARC: Una estrella de pegatina.
Així doncs, anem posant un gomet amb forma d'estel a la llista cada vegada que fem alguna de les coses pensades.
CARTELL
PENJADORS
PENJADORS TOVALLOLES
NOMS FITXERS
NOMS PER LES
CADIRES
MURAL CALENDARI
I TEMPS
MURALS
ENCARREGATS
MURAL HORARI
És molt important situar-nos cada dia a la nostra jornada escolar i saber
les activitats i feines que hem de fer. A diferència del curs passat, aquest
any a l’horari, a més de posar les fotos identificatives, escriuran les diferents
activitats per tal de fer una feina de lectoescritura.
CORONES CUMPLES
MURALS ESCOLA I
CASA
Els infants també han recordat que per poder passar llista i saber quins
nens i nenes han vingut a l’escola i quins no han vingut, fan falta els murals
de l’escola i la casa. Però hem hagut d’esperar una mica a tenir-los, perquè
els del curs passat eren dels “pollitos” i fins no saber el nom de la classe de
4 anys no podíem penjar aquestos murals, ja que els volíem relacionats amb el
nom de la classe.
Una vegada ja tenim identitat de grup, els “Arcoiris, la Malen té una sorpresa que
els infants estaven esperant des de feia uns dies: ELS MURALS DE LA
CASA I L’ESCOLA. Murals que tenen com a
protagonista l’arc de Sant Martí. En aquests murals cada dia aferrem els noms
dels nens i les nenes que han vingut a la classe i els que no han vingut.
MURALS TRIA
RACONS
Els “Arcoiris” no s’han oblidat dels racons! Hem de tenir el plafó de tria
de racons i els de cada un dels racons per posar el nom al que ens toca jugar.
Una vegada hem decidit els racons que de moment tindrem a la classe (ja
sabeu que es poden ampliar al llarg del curs o canviar), ens dividim per equips
i cada un dels equips fa el dibuix d’un dels murals dels racons. Entre ells
parlen i decideixen que han de dibuixar per identificar cada racó.
RACÓ CONSTRUCCIONS
RACÓ JOCS COMPARTITS
RACÓ LECTURA I ESCRITURA
RACÓ BIBLIOTECA
RACÓ PLÀSTICA
Una vegada tenim aquesta feina feta, dediquem una altra sessió a parlar del material que volen o pensen que hi ha d’haver a cada racó, per tal d’intentar dotar aquests espais del material que els hi agrada, a més del que pensem és necessari pel nostre aprenentatge.
MURAL TRIA RACONS
Hem fet una bona feina! I la nostra classe ja comença a tenir "vida" i a veure´s més acollidora. Si van sorgint idees o necessitats a mida que passen els dies les parlarem i posarem a la nostra aula si ho considerem oportú.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada