L'ESCOLA DEL FUTUR
Des del present viatgem cap al futur. Com sabeu la temàtica d’aquest any de
la Setmana de la Llengua ha estat l’EIVISSA
DEL FUTUR.
Però què és el futur des de la mirada dels infants? Què vol dir futur? Amb
aquesta pregunta ens endinsem en la propera arribada d’una nova edició de la Setmana
de la Llengua i, més concretament, introduïm la temàtica del futur e indaguem
els coneixements que tenen envers aquest concepte, més aviat abstracta i de
difícil comprensió per a ells/es.
LAIA SÁNCHEZ: lo de hace mucho,
mucho, mucho…
MATEO: cuando nuestros padres sean
niños como nosotros.
MALEN: QUÈ VOLS DIR EXACTAMENT?
MATEO: cuando no existíamos y eran
pequeños como nosotros.
JÚLIA: una cosa que está muy lejos y
está el sol, y alrededor hay muchos planetas.
ADAM: que hay miedo.
MARCOS: las personas que vienen de
otros países.
MARC: cómo viven las personas.
ELSA: cuando vivías en una casa
diferente.
MALEN: QUÈ VOLS DIR?
ELSA: cuando vivían en otro mundo que
nosotros no existíamos aún.
XAVI: unas casas que son cuevas.
LAIA SÁNCHEZ: que antes de nosotros
vivía otra gente.
ÉRIC: el espacio.
JOEL: donde van los astronautas.
LAIA SANCHÍS: la galaxia.
VALERIA: alienígenas!
Com podeu comprovar, la majoria de les seves respostes tenen més relació
amb el passat, això vol dir que aquest tema els hi va quedar clar el curs
passat quan el vam treballar!!!
I després d’aquesta divertida conversa, els hi intento explicar precisament
que la majoria de les coses que han dit fan referència al passat i que no són
el futur. Intento aclarir-les què vol dir passat i present, ajudant-me
d’imatges de l’escola del passat...
...i de la nostra escola del present.
Però no els hi vull dir jo què és el futur, i una vegada feta la meva explicació respecta al passat i el present, i els hi torno a demanar.
MATEO: cuando vivían los dinosaurios y cavernícolas.
JÚLIA: cuando vamos a ser mayores. También es mañana y los días que no han pasado. (la Júlia ens diu que li ha explicat el seu papà).
TERANYINA AMB
PURPURINA DEL FUTUR
Un altre dia, fem la DINÀMICA DE LA TERANYINA AMB PURPURINA DEL FUTUR.
I la treballo amb l’ajuda de l’Analisa recordant les fotos de l’escola del
passat i l’actual que posem a la PDI.
A partir d’aquestes imatges es tracta de que els infants expressin quina és
l’escola del futur que els hi agradaria tenir, cóm voldrien que fossin les
aules, o el pati, o l’edifici… o tot el que els hi vingui al cap envers aquest
tema.
El resultat és aquest:
DIBUIX GIRATORI
Seguint amb aquest centre d’interès, en una altra sessió, arrel de la
teranyina d’idees prèvies, aprofitem per deixar constància de les seves idees amb
un dibuix i per poder ampliar també les propostes. Amb aquest objectiu, dividim
els equips en base a 5 preguntes a les que han de donar resposta. Viatgem en el
temps i decideixen compartint i acordant en equips cooperatius cóm desitgen que
sigui l’escola del futur donant resposta a la pregunta que tenen.
EQUIP SOLES: CÓM HA DE SER L’AULA?
EQUIP FLORS: CÓM HA DE SER L’EDIFICI DE L’ESCOLA?
EQUIP BUHOS: QUI I CÓM ENS ENSENYARAN?
EQUIP PURPURINA: CÓM SERÀ EL PATI?
EQUIP MARIPOSAS EN LAS MONTAÑAS: QUÈ VOLDREU FER A L’ESCOLA?
En acabar el dibuix fan escriptura espontània.
EQUIP MARIPOSAS EN LAS MONTAÑAS: QUÈ VOLDREU FER A L’ESCOLA?
EQUIP BUHOS: QUI I CÓM ENS ENSENYARAN?
EQUIP PURPURINA: CÓM SERÀ EL PATI?
EQUIP SOLES: CÓM HA DE SER L’AULA?
EQUIP FLORS: CÓM HA DE SER L’EDIFICI DE L’ESCOLA?
CÀPSULA DEL TEMPS
Una de les altres sessions que dediquem a treballar el futur la centrem en
fer una CÀPSULA DEL TEMPS per tal que
tinguin una visió més real del que significa futur. Aquesta càpsula la
compartim amb els infants de la classe dels pingüins, de 5 anys B. Cada nen i
nena ha de plasmar a un paper el que més li agradaria, del curs de 5 anys, recordar
en el futur, quan siguin més grans i vagin a la classe de 5èB. No dono cap idea
ni cap pista de res, per tal que sigui una cosa molt personal.
Una vegada fan el seu dibuix individual i escriuen espontàniament el que
han dibuixat, ho fiquen a la càpsula del temps. Aquest pot es quedarà a la
classe de 5èB amb la idea de que quan passin els anys i arribin allà la puguin obrir i veure el que
han fet i dit que volien recordar.
La veritat que ha estat molt maco veure el resultat final:
MÀQUINA DEL TEMPS
Ja sabeu que una de les activitats de la Setmana de la Llengua va ser crear
una màquina del temps. Avui toca fer una feina cooperativa seguint l’ESTRUCTURA
FULL GIRATORI on cada equip dibuixa la màquina del temps i en escriptura
espontània deixa reflctit els materials que van utilitzar per la seva
construcció.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada