EL PRIMER PAS CAP AL TREBALL COOPERATIU



Comencem a endinsar-nos dins del món del TREBALL COOPERATIU amb el conte DE QUÈ FA GUST LA LLUNA?   (Si clicau damunt aquest títol podeu veure el conte)

Aprofitem la PDI (pissarra digital) de l’aula de 4 anys, els caramels, per visualitzar el conte per tal que els infants el puguin gaudir molt més. 


Amb aquest conte el que volem és apropar als nens i nenes el concepte d’AJUDA, imprescindible per entendre el TREBALL COOPERATIU, una manera de fer feina en equip, ajudant-se els uns i els altres.
Una vegada els “pollitos” han vist el conte, és important descobrir què han entès i quines conclusions treuen i, especialment, descobrir si arriben on volem que arribin: els animals del conte són un equip de treball que han aconseguit el seu objectiu gràcies a què s’han ajudat.

El resultat és aquesta “divertida” conversa:

MALEN: Què ens explica el conte?
MARC: Que no arribava
MALEN: Qui no arribava?
PETIT GRUP: La tortuga
MARCOS: Ni el elefante
JULIETA: También la jirafa
BRUNO: Y también el ratón
ALEJANDRO: También el león
LAIA SANCHÍS: Y el mono
MARC: El ratoncito sí arribava
JOAN: Y la ha rompido!!!
MALEN: Què ha romput?
JOAN: La lluna
XAVI: Y se comió un trozo

Comencem a intentar reflexionar envers el missatge que ens vol donar el conte...

MALEN: Perquè penseu que el ratolí ha pogut arribar a la lluna?
ALEJANDRO: Porque cada uno estaba haciendo (fa el gest amb la mà de que estan un damunt l’altre)… llegando a la luna
MALEN: De quina manera van poder arribar tant alt?
XAVI: Haciendo una torre de animales
LAIA SÁNCHEZ: Han llamado a todos los animales
MALEN: Per què alguns no podien arribar i el ratolí finalment sí va poder?
MARC: El  mono le estaba ayudando
BRUNO: Y lo ha conseguido!!!
PETIT GRUP:  Y el zorro le ayudaba
MARCOS: Y el león

I així van dient tots els animals que s’ajuden. Ens apropem cada vegada més al nostre objectiu…

ALEJANDRO: Que así llegaban
MALEN: La tortuga hagués pogut arribar sola? I l’elefant?
TOTS: Nooooo
MALEN: Llavors penseu que és important ajudar-se?
GRAN GRUP: Siiii

A partir d’aquí reflexionem sobre la importància d’ajudar-se. Si ens ajudem els uns als altres podem aconseguir les coses. A més, del conte surt un altre concepte fonamental que és COMPARTIR, perquè una vegada el ratolí arriba a la lluna, agafa un tros i el comparteixen entre tots per saber quin gust fa.

PRESENTAM ELS EQUIPS COOPERATIUS

A una altra sessió recordem el conte DE QUÈ FA GUST LA LLUNA?
Haig de dir que els infants l’han entès perfectament, així que podem seguir endavant!!! Vull que a partir d’ara ens ajudem com s’han ajudat els animals. En què podem ajudar-nos?

XAVI: A tallar
JOAN: A compartir la torre
LAIA SÁNCHEZ: A coger los juguetes

No surten moltes més idees, però els ajud a entendre que ens podem ajudar en moltíssimes coses: a fer una feineta, a posar-nos la jaqueta, els calcetins de psico, a escriure el nostre nom, a construir una torre, a llegir un conte, etc…

Per començar a entendre el TREBALL COOPERATIU a la classe de 3 anys, la primera passa és fer parelles de treball cooperatiu, i en cas necessari trios. Però cóm fer entendre als boix@s què són parelles i trios?

Contem a dos nenes: 1 i 2 formen una parella


Contem a tres: 1, 2 i 3 formen un trio 

 
Explicat això, enseny quins són els nostres equips de treball que consten de 8 parelles cooperatives i 2 trios. 

I ja podem cercar als nostres companys d'equip...

 
LA NOSTRA PRIMERA FEINA EN TREBALL COOPERATIU
Distribuïts entre les diferents taules de l’aula, fem la primera feina per equips: pintar el pollito que identificarà les etiquetes de cada parella o trio cooperatiu. Cada nen i nena es posa amb la seva parella o equip de tres i comencen a pintar ajudant-se els uns a els altres.


I així de "xulo" ha quedat el nostre plafó d'equips de TREBALL COOPERATIU per tenir visibles les diferents parelles i trios de feina.


Molt contents i contentes amb la nostra primera experiència en TREBALL COOPERATIU!!! Els "pollitos" ho han fet tant súper bé que avui tots/es s'han guanyat el tatoo més especial que tenim...



 

Comentaris

  1. Quin exemple més bo de com iniciar a una classe el treball cooperatiu. La tria del conte és molt adequat, i molt lògica la seqüència per formar els grups i posar en valor el concepte d'ajuda.
    Gran treball dels mestres i especialment de tots "Els pollitos".
    Enhorabona!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA