PREPAREM EL NOSTRE RACÓ DEL SUPERMERCAT
SESSIÓ 1:
Volem incorporar al nostre espai de l’aula el racó del supermercat. Per tal
d’apropar al màxim a la realitat aquest joc simbòlic, la idea es fer als
infants el més conscients possibles de com és un súper realment, quins
productes trobem, com està ordenat quan anem a comprar, etc...
La primera feina és descobrir els coneixements previs que tenen. Amb aquest
objectiu fan un dibuix individual de cóm pensen que és un supermercat i quines
coses hi venen. Després fem una posada en comú mostrant tots els dibuixos.
SESSIÓ 2:
A una altre sessió fem una feina de classificació dels aliments per tal que
entenguin que quan tinguem el racó, aquest haurà d’estar ordenat i els aliments
ben classificats igual que ho estan a un supermercat real. Seguim l’ESTRUCTURA PARAULA-DIBUIX de tal
forma que els equips es troben columnes amb diferents conjunts d’aliments
(carn, peix, verdures, fruites, cereals...). Han de descobrir cada nom i després
retallar les imatges de revistes per aferrar-les al grup d’aliments que
correspongui en cada columna.
SESSIÓ 3:
El següent objectiu que tenim es posar-li nom al nostre racó del supermercat.
La consigna principal és que ha de ser un nom inventat, que no el tingui cap
supermercat. Aquesta sessió la dediquem a treballar una estructura inventada de
Treball Cooperatiu a la que he posat el nom d’ESTRUCTURA FORMEM PARAULES. Cada equip ha de pensar un sol
nom que li agradaria. Han de parlar entre tots els seus membres i arribar a un
acord. Una vegada estan d’acord, tenen al mig de la taula un munt de lletres.
Han d’anar triant les que necessiten per formar el nom que han decidit.
Primer en gran grup els infants escolten l’explicació de l’estructura i fem
entre tots un exemple.
Després ja seuen en equips cooperatius per pensar i decidir el nom que
volen i formar la paraula.
Una vegada aconsegueixen formar el nom, el copien al paper escrivint una
lletra cada un/a. Els noms que han sorgit han estat els següents:
EQUIP CORAZONES: SUPERMERCADO FRUTITAS
SESSIÓ 4:
Tenim 5 noms possibles de supermercat, un per equip. Però només podem quedar-nos
amb un d’ells. I aquest és el següent punt que hem de solucionar: decidir entre
tots/es un sol nom.
Aquesta vegada decidim aprofitar l’ocasió per fer una dinàmica de cohesió
de grup. Seguim la DINÀMICA DOS COLUMNES.
A un paper gros tenen els diferents noms proposats i en gran grup han
d’expressar els que els hi agrada més i menys.
Cada infant posa un gomet platejat al nom que més li agrada i un gomet vermell al nom que menys li agrada. En aquesta decisió individual no poden votar el nom del seu equip.
Cada infant posa un gomet platejat al nom que més li agrada i un gomet vermell al nom que menys li agrada. En aquesta decisió individual no poden votar el nom del seu equip.
Una vegada tots/es han donat la seva opinió contem i posem el número a cada
apartat. I així descobrim que el que menys ens ha agradat ha estat el nom de RAYO
SÚPER (9 gomets vermells) i el que més el nom d’ARCOÍRIS (9 gomets platejats).
Davant aquest resultat, fem una reflexió, i és que com ja som la classe
dels “Arcoíris”, proposem ajuntar aquest nom amb el següent més votat:
FRUTITAS. Tothom està d’acord i per tant definitivament el nostre supermercat
tindrà com a nom SUPERMERCAT FRUTITAS
ARCOÍRIS.
SESSIÓ 5:
Vam tornar de les vacances de Pasqua amb moltes ganes de seguir fent feina
per fer realitat el nostre racó del supermercat. Com ja teníem el nom del
súper, FRUITITAS ARCOÍRIS, era important preparar el nostre “rètol” amb el nom.
Aquesta feina la vam fer amb una dinàmica de cohesió de grup per conèixer-nos
encara una miqueta més. Vam fer una TERANYINA DELS ALIMENTS.
Primer vaig explicar a l’aula la dinàmica: havíem de fer estampació de diferents
aliments (fruites, verdures...) amb diferents colors a un gran mural. Un nen/a
havia d’estampar amb un dels aliments i dir una cosa que trobem al súper i que li
agrada molt menjar. Després escullia a un company/a que havia de fer el mateix.
Seguidament, una vegada clara l'explicació, per portar a terme aquesta dinàmica vam sortir al pati i ens
vam seure en rotllana.
SESSIÓ 6:
Ja a una altre sessió, per equips cooperatius, decorem les lletres pel
nostre cartell retallant i aferrant trossos de paper dels colors de l’Arc de
Sant Martí.
I aquí teniu el resultat del nostre rètol. Una xulada!!!
SESSIÓ 7:
Cada vegada s’apropava més el moment d’obrir el nostre supermercat. El
següent pas era col·locar tot el material que ens havíeu portat de casa. Per
aquesta tasca, primer vam fer una feina de classificació. Uns dels aliments que
era important classificar eren les fruïtes, verdures, carns, peixos, pa i
bolleria...
A l’estora, vam anar traient un a un i col·locant-lo en las safates
corresponents segons l’aliment. D’aquesta manera els infants van començar a ser
conscients dels diferents grups d’aliments.
També, amb l’ajuda de l’Analisa, vam anar classificant la resta d’aliments
i productes que teníem al súper.
SESSIÓ 8:
Aquesta sessió la vam dedicar a fer les etiquetes. Quan anem a comprar al
súper ens trobem els aliments classificats i amb etiquetes identificatives. Això
també ha de ser així al nostre SUPERMERCAT FRUTITAS ARCOÍRIS. Ha de ser un supermercat,
com els de veritat, ordenat, on cada producte o aliment estigui al lloc
corresponent, sense que les coses estiguin desordenades i ni molt menys tirades
per en terra. Tota aquesta consciència la vam anar treballant.
Per tant, era important fer etiquetes dels aliments per ajudar-nos a
mantenir un ordre.
La seva elaboració, a més d’ajudar-nos a classificar els diferents grups
d’aliments i productes, ens ajuda a ser conscients i assumir la responsabilitat
de tenir cada cosa al seu lloc al moment de jugar al supermercat. La
importància de trobar-ho ordenat i de deixar-ho ordenat.
Aquí teniu alguns exemples de les etiquetes que vam fer:
Per fi, el SUPERMERCAT FRUITITAS ARCOÍRIS, va obrir les seves portes. Quina
alegria i quines ganes tenien tots i totes de jugar en aquest espai de joc.
Així que ja el vam introduir com a racó en el nostre temps de Treball per
Racons.
No us imagineu lo bé que s’ho passen!!!
M'encanta, Malen!!
ResponEliminaSusana