PREPAREM EL NOSTRE RACÓ DEL SUPERMERCAT

SESSIÓ 1:

Volem incorporar al nostre espai de l’aula el racó del supermercat. Per tal d’apropar al màxim a la realitat aquest joc simbòlic, la idea es fer als infants el més conscients possibles de com és un súper realment, quins productes trobem, com està ordenat quan anem a comprar, etc...

La primera feina és descobrir els coneixements previs que tenen. Amb aquest objectiu fan un dibuix individual de cóm pensen que és un supermercat i quines coses hi venen.Després fem una posada en comú mostrant tots els dibuixos.


SESSIÓ 2:

A una altre sessió fem una feina de classificació dels aliments per tal que entenguin que quan tinguem el racó, aquest haurà d’estar ordenat i els aliments ben classificats igual que ho estan a un supermercat real. Seguim l’ESTRUCTURA PARAULA-DIBUIX de tal forma que els equips es troben columnes amb diferents conjunts d’aliments (carn, peix, verdures, fruites, cereals...). Han de descobrir cada nom i després retallar les imatges de revistes per aferrar-les al grup d’aliments que correspongui en cada columna.


SESSIÓ 3:

El següent objectiu que tenim es posar-li nom al nostre racó del supermercat. La consigna principal és que ha de ser un nom inventat, que no el tingui cap supermercat. Aquesta sessió la dediquem a treballar una estructura inventada de Treball Cooperatiu a la que he posat el nom d’ESTRUCTURA FORMEM PARAULES. Cada equip ha de pensar un sol nom que li agradaria. Han de parlar entre tots els seus membres i arribar a un acord. Una vegada estan d’acord, tenen al mig de la taula un munt de lletres. Han d’anar triant les que necessiten per formar el nom que han decidit.


Primer en gran grup els infants escolten l’explicació de l’estructura i fem entre tots un exemple.

Després ja seuen en equips cooperatius per pensar i decidir el nom que volen i formar la paraula. 

Penso que amb aquesta estructura fan un treball de lectoescriptura molt interessant, cercant els sons de les lletres, ajuntant-los per formar el nom, i aprenent de les errades quan veuen que han de rectificar si s’han equivocat.

Una vegada aconsegueixen formar el nom, el copien al paper escrivint una lletra cada un/a. Els noms que han sorgit han estat els següents:
EQUIP MINIONS: SUPERMERCAT ARCOIRIS


EQUIP POPS: SÚPER ARANUELAS



EQUIP ESPIDERMAN: SÚPER ESTIU



EQUIP NÚVOLS: RAYO SÚPER


EQUIP CORAZONES: SUPERMERCADO FRUTITAS



SESSIÓ 4:

Tenim 5 noms possibles de supermercat, un per equip. Però només podem quedar-nos amb un d’ells. I aquest és el següent punt que hem de solucionar: decidir entre tots/es un sol nom.

Aquesta vegada decidim aprofitar l’ocasió per fer una dinàmica de cohesió de grup. Seguim la DINÀMICA DOS COLUMNES.

A un paper gros tenen els diferents noms proposats i en gran grup han d’expressar els que els hi agrada més i menys. 



Cada infant posa un gomet platejat al nom que més li agrada i un gomet vermell al nom que menys li agrada. En aquesta decisió individual no poden votar el nom del seu equip.



Una vegada tots/es han donat la seva opinió contem i posem el número a cada apartat. I així descobrim que el que menys ens ha agradat ha estat el nom de RAYO SÚPER (9 gomets vermells) i el que més el nom d’ARCOÍRIS (9 gomets platejats).



Davant aquest resultat, fem una reflexió, i és que com ja som la classe dels “Arcoíris”, proposem ajuntar aquest nom amb el següent més votat: FRUTITAS. Tothom està d’acord i per tant definitivament el nostre supermercat tindrà com a nom SUPERMERCAT FRUTITAS ARCOÍRIS.


SESSIÓ 5:

Vam tornar de les vacances de Pasqua amb moltes ganes de seguir fent feina per fer realitat el nostre racó del supermercat. Com ja teníem el nom del súper, FRUITITAS ARCOÍRIS, era important preparar el nostre “rètol” amb el nom. Aquesta feina la vam fer amb una dinàmica de cohesió de grup per conèixer-nos encara una miqueta més.  Vam fer una TERANYINA DELS ALIMENTS.

Primer vaig explicar a l’aula la dinàmica: havíem de fer estampació de diferents aliments (fruites, verdures...) amb diferents colors a un gran mural. Un nen/a havia d’estampar amb un dels aliments i dir una cosa que trobem al súper i que li agrada molt menjar. Després escullia a un company/a que havia de fer el mateix.


Seguidament, una vegada clara l'explicació, per portar a terme aquesta dinàmica vam sortir al pati i ens vam seure en rotllana.


SESSIÓ 6:

Ja a una altre sessió, per equips cooperatius, decorem les lletres pel nostre cartell retallant i aferrant trossos de paper dels colors de l’Arc de Sant Martí.


I aquí teniu el resultat del nostre rètol. Una xulada!!!




SESSIÓ 7:

Cada vegada s’apropava més el moment d’obrir el nostre supermercat. El següent pas era col·locar tot el material que ens havíeu portat de casa. Per aquesta tasca, primer vam fer una feina de classificació. Uns dels aliments que era important classificar eren les fruïtes, verdures, carns, peixos, pa i bolleria...

A l’estora, vam anar traient un a un i col·locant-lo en las safates corresponents segons l’aliment. D’aquesta manera els infants van començar a ser conscients dels diferents grups d’aliments.

També, amb l’ajuda de l’Analisa, vam anar classificant la resta d’aliments i productes que teníem al súper.

SESSIÓ 8:

Aquesta sessió la vam dedicar a fer les etiquetes. Quan anem a comprar al súper ens trobem els aliments classificats i amb etiquetes identificatives. Això també ha de ser així al nostre SUPERMERCAT FRUTITAS ARCOÍRIS. Ha de ser un supermercat, com els de veritat, ordenat, on cada producte o aliment estigui al lloc corresponent, sense que les coses estiguin desordenades i ni molt menys tirades per en terra. Tota aquesta consciència la vam anar treballant.

Per tant, era important fer etiquetes dels aliments per ajudar-nos a mantenir un ordre.
La seva elaboració, a més d’ajudar-nos a classificar els diferents grups d’aliments i productes, ens ajuda a ser conscients i assumir la responsabilitat de tenir cada cosa al seu lloc al moment de jugar al supermercat. La importància de trobar-ho ordenat i de deixar-ho ordenat.


Aquí teniu alguns exemples de les etiquetes que vam fer:


I també vam treballar a la pissarra blanca la idea de que poden escriure les ofertes del dia...



Per fi, el SUPERMERCAT FRUITITAS ARCOÍRIS, va obrir les seves portes. Quina alegria i quines ganes tenien tots i totes de jugar en aquest espai de joc. Així que ja el vam introduir com a racó en el nostre temps de Treball per Racons.



No us imagineu lo bé que s’ho passen!!!

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA