DECIDIM ENCARREGATS/ES PELS EQUIPS COOPERATIUS

SESSIÓ 1:

Ara que els infants cada vegada tenen més dominada la feina en Treball Cooperatiu volem donar una passa més fent a tots els membres responsables d’algun càrrec concret i aconseguir així una feina més adient. Ens hem adonat que tenim unes necessitats als equips per tal d’aconseguir que els moments de feina siguin més ordenats, tranquils i possibilitin la resolució d’alguns problemes que han anat sorgint (to de veu massa alt, no voler recollir, voler ser sempre protagonista i no deixar parlar als altres, etc). Per això hem introduït els encarregats que permeten donar diferents responsabilitats als nens i nenes.
Ara la nostra tasca és decidir quins són els més adients per controlar les diverses situacions que es produeixen. Per tal de facilitar-les la feina i que siguin més conscients del nostre objectiu els hi presentem 5 possibles encarregats/des:
-SECRETARI
-PORTAVEU
-VIGILANT
-MATERIAL
-AJUDANT

A partir d’aquests, hem de fer una feina de reflexió i decidir si són els que necessitem o no, i si hi ha algun encarregat que no hi és i hauria de ser-hi. Per poder prendre aquesta decisió, el primer pas és entendre les funcions de cada un d’aquests possibles encarregats/des. Primer tenim una conversa en gran grup on demano als infants quines pensen que són les responsabilitats de cada un. Trobar respostes ha estat fàcil en alguns casos, però en altres no. Perquè els hi ha costat relacionar l’encarregat amb la seva funció. Però a una primera pluja d’idees, i guiant-se pel dibuix, això ha estat el que han dit els infants:

MALEN: QUÈ PENSEU QUE VOL DIR SER SECRETARI?

MARCOS: ESCRIBIR
MARC: COGER LIBROS PARA PINTAR
MATEO: COGER LIBROS Y HACER LETRAS DE SU EQUIPO
ALEJANDRO: ESTAR LEYENDO

MALEN: QUE PENSEU QUE HA DE FER UN AJUDANT?

MARINA: PODEMOS PASAR EL LIBRO Y DIBUJAMOS
LAIA SÁNCHEZ: AYUDAR AL OTRO AMIGO CON LAS LETRAS
MATEO: LE DICE LAS LETRAS QUE TIENE QUE HACER Y NO SE EQUIVOCA
MARCOS: COMPARTIR LOS LIBROS CON EL OTRO

MALEN: QUÈ HA DE FER L’ENCARREGAT/DA DE MATERIAL?

ERIC: RECOGER LOS LÁPICES
JULIETA: DÁRSELOS A SUS AMIGOS
XAVI: REPARTIR
CELIA: SI HA QUEDADO UN LÁPIZ ….
MARCOS:  REPARTIR LA TIJERAS
XAVI: SI UNO SE EQUIVOCA TIENE QUE REPARTIR GOMAS A LAS TAULAS

MALEN: EL VIGILANT, QUÈ FA?

JULIETA: TIENE QUE COGER UNOS PRISMÁTICOS Y VIGILAR LOS EQUIPOS, SI ALGUIEN SE PORTA MAL
XAVI: VIGILAR QUE NO LES QUITEN LAS COSAS
JÚLIA: POR SI ALGUIEN SE PELEA
MATEO: SI UNO NO ESTÁ HACIENDO LA FEINETA LE DICE A LA PROFE QUE HAGA LA FEINETA

MALEN: I EL/LA PORTAVEU, QUÈ VOL DIR AIXÒ?

MATEO: SI HACE LA FEINETA MUY BIEN LE PONEN ESTA MEDALLA
JULIETA: TIENE UN MICRÓFONO PARA DECIRLO MUY ALTO

MALEN: I QUE ÉS EL QUE HA DE DIR?
LAIA SÁNCHEZ: SI UNO NO LE ESCUCHA PUES LO DICE FUERTE

ELS AJUDO DIENT-LIS QUE  ÉS ENCARREGAT/DA PER EXEMPLE DE QUE NO CRIDEM EN EL NOSTRE EQUIP.

Ja amb aquestes idees, per acabar-les de concretar i tenir-les més clares, tenim una conversa en equips. Cada equip té damunt la taula el logo d’un/a encarregat/a, de tal manera que tots els/les encarregats/des queden repartits/des entre els equips. Parlen, es posen d’acord i decideixen entre tots els membres de l’equip les funcions que pensen ha de tenir l’encarregat/da corresponent.

EQUIP DELS NUVOLS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES FUNCIONS DE L’ENCARREGAT/DA DEL MATERIAL:
REPARTIR LOS LÁPICES Y RECOGERLOS



EQUIP DELS CORAZONES PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES FUNCIONS DEL VIGILANT:
SI UNO SE PELEA SE LO CHIVA A LA PROFE



EQUIP DELS MINIONS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES FUNCIONS DEL PORTAVEU:
SI UNO HABLA FLOJITO LE TIENE QUE DECIR QUE HABLE MÁS FUERTE
SI CRIDA LE DICE QUE TIENE QUE HABLAR MÁS FLOJITO
EXPLICAMOS TODOS EN TURNOS



EQUIP DELS POPS PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES FUNCIONS DE L’AJUDANT:
SI ALGUIEN AGAFA OTRO COLOR LO HACEMOS DIFERENTE
SI ALGUIEN NO LE GUSTA EL LIBRO PUES LO CAMBIA
SI ALGUIEN LE SALE MAL EN LA FEINETA LO BORRA



EQUIP D’ESPIDERMAN PENSA I DECIDEIX EN RELACIÓ A LES FUNCIONS DEL SECRETARI/A:
ESCRIURE

SESSIÓ 2:

Després de les converses en gran grup i per equips cooperatius els infants ja tenen més o menys clares les diferents funcions dels/les encarregats/des. Ara, seguint l’ESTRUCTURA DE FOTOS AL MIG, els equips decideixen si és necessari tenir els 5 encarregats o no, i si hi algun que no hi és i hauria d’estar (en aquest cas fan un dibuix i li posen nom).

El resultat d’aquesta feina és el següent:
EQUIP NÚVOLS pensen que han d’estar tots i que fa falta el “recoge mesas”.


EQUIP MINIONS també volen tenir-los tots, però pensen que falta i el “corazones”.


EQUIP CORAZONES els posen tots i no afegeixen cap.


EQUIP POPS acorden que l’ajudant no és necessari perquè quan fem Treball Cooperatiu ens hem d’ajudar tots.


EQUIP ESPIDERMAN decideix que tots són importants i que també ha d’haver l’encarregat/da “comparte idees”.


SESSIÓ 3:

Una vegada tenim això, hem de posar ordre a les idees i a les diferents possibilitats i prendre decisions definitives. Per tant, a una altre sessió hem parlat sobre quins encarregats/des definitius hauríem de tenir als equips cooperatius. hem decidit varies qüestions...

Com que el nom de SECRETARI ens ha resultat difícil de recordar, l’Elsa ens proposa anomenar-lo la “ESCRIBIDORA”. A tots els companys i companyes els hi sembla bona idea.
Per altra banda, a l’equip d’ESPIDERMAN pensen que hauríem de tenir un nou encarregat: el “COMPARTE IDEAS”. Entre tots/es, decidim que el podem ajuntar amb PORTAVEU, ja que aquest transmet les idees, entre altres funcions. A més, com que PORTAVEU és un nom que ens costa, decidim deixar-li el nom de “COMPARTE IDEAS”.

L’equip NÚVOLS també pensa que hem de tenir un nou encarregat: el “RECOGE MESAS”. Ens plantegem la similitud amb l’encarregat del MATERIAL. La Marina ens adverteix que si el “RECOGE MESAS” es posa a recollir amb el de MATERIAL, ningú recollirà les taules. Per tant, decidim que un mateix encarregat farà les dos funcions i es dirà: “RECOGE MATERIAL Y MESAS”, sense oblidar que aquest/a encarregat/da també tindrà la responsabilitat de repartir, tal i com vam parlar en les nostres converses anteriors.

Per altra banda, l’equip dels MINIONS, ens proposa la necessitat d’un nou encarregat: el/la “CORAZONES”. La Julieta ens explica que si algú en l’equip es posa dolent o no està bé, el/la “CORAZONES” l’ha de cuidar. Reflexionem en el fet de si s’assembla a algun/a dels/es encarregats/des comentats, i la Laia Sánchez ens proposa ajuntar-lo amb el/la VIGILANT, així podrà estar pendent del que no estigui bé. A més, serà important que sigui encarregat/da de que els membres de l’equip es portin bé i compleixin totes les normes. Per altra banda, la Júlia afegeix que quan un equip té un conflicte o algú està trist o enfadat, el/la “CORAZONES” els podrà ajudar a estar millor i, així, trobar una solució. 

Per últim decidim no tenir l’encarregat/da AJUDANT perquè els infants arriben a la conclusió de que tots ens hem d’ajudar. De fet el principi bàsic del Treball Cooperatiu és ajudar-se.


SESSIÓ 4:

A una darrera sessió consolidem la feina realitzada envers els encarregats per tenir clar el resultat definitiu. Hi ho fem amb una estructura nova inventada QUI ÉS QUI?, però que respon a una adaptació de l’ESTRUCTURA DE PARAULES CLAU.

Com ja he explicat, finalment els equips han decidit en consens que necessitem quatre encarregats: ESCRIBIDRO/A, CORAZONES, COMPARTE IDEAS i MATERIAL Y RECOGE MESAS.

Amb el logo que ells també han creat, en aquesta estructura han d’intentar llegir els noms i relacionar-los amb el dibuix per tal d’aferrar cada logo en el nom corresponent. És molt gratificador veure com s’esforcen per intentar llegir les paraules i lo bé que ho fan. 


Així queden els noms i logos definitius dels encarregats...


Ja tenim els encarregats!!! Hem treballat en diferents sessions i haig de donar l’enhorabona als infants perquè han fet molt bona feina. Ara començarem a posar-los en pràctica i a descobrir la seva utilitat cada vegada que fem Treball Cooperatiu.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA