PIRATES I CORSARIS

Hi havia una vegada uns PIRATES I CORSARIS que van arribar a la classe dels “pollitos” de l’Escola de Can Misses per contar-nos la seva història.

Aquesta història neix amb la propera arribada de la Setmana de la Llengua, tant tradicional a la nostra escola, i que aquest any es celebra sota el títol de PIRATES I CORSARIS.

Venen a ensenyar-nos moltes coses de la seva vida, costums, vestimenta, història, etc…

JOC AL PATI

Per començar a endinsar-nos al món dels pirates i corsaris fem un joc al pati. Sortim i trobem dibuixat al terra amb guixos tres vaixells pirates, la mar i la nostra illa. Divideixo als infants en tres grups, situats cada un a un dels vaixells. 



Han de navegar per la mar pensant que si surten els hi mengen els taurons. Són un equip cooperatiu, per tant s’han d’ajudar agafant-se de la mà per fer el recorregut i arribar junts al seu destí: una illa (Eivissa) on troben un tresor que té moltes fotos diferents. Cada parella i trio cooperatiu ha d’agafar-ne una.



Després a l’assemblea parlem de les fotos que han trobat i expressen els seus coneixements previs en relació a la foto.



D’aquesta manera introduïm a les aules d’infantil el nou centre d’interès PIRATES I CORSARIS. 

A una altre sessió, per reforçar aquest aprenentatge, fem una feineta de Treball Cooperatiu relacionada amb el joc realitzat al pati. Cada parella o trio té al seu full una paraula trampa. Han de retallar les lletres de la paraula i aferrar-les correctament al seu lloc.




GIMCANA PIRATA

La Mónica, mestra de psicomotricitat, ens ha preparat a tot el cicle d’infantil una súper gimcana amb cinc proves diferents, i amb 10 alumnes a cada prova. Només si les superen podran guanyar el tresor pirata.

Primer, a la classe, preparem unes medalles per identificar als diferents equips. Formem grups per colors amb els infants de l’altre classe de tres anys, ELS DRACS.


PROVA 1: CREUAR LA MAR
Cada alumne ha de navegar per la mar damunt dos fulles posant una davant l’altre sense trepitjar el terra. L’alumne que creua la mar porta una gorra pirata.


PROVA 2: ELS CIGRONS
Cada grup disposa d’un got per traslladar els cigrons que hi ha a una safata al principi de la pista, a la safata buida que hi al final de la pista.

 
 

PROVA 3: ENCISTELLAR
Cada membre de l’equip ha d’anar tirant les anelles intentant encerclar al color corresponent. Cada grup ha de fer cinc cistelles per superar la prova.


PROVA 4: LA CORDA
Tot l’equip agafat de les mans ha de fer el recorregut dibuixat amb la corda, caminant per damunt sense sortir-se i sense amollar-se les mans.


PROVA 5: ELS BANCS
Cada infant de l’equip agafa una pilota de tenis de la capsa i ha de caminar per damunt d’un banc amb la pilota a la mà. La prova s’acaba quan la capsa queda buida.


Tots els equips han de passar per totes les proves. Al final de les proves superades, un dels membres de l’equip agafa un paper que és una pista per arribar al tresor. 


Quatre dels papers són part d’un puzzle que hauran de pintar entre tots/es, i un full és la pista per poder trobar el tresor amagat a alguna banda del pati d’infantil.


La Mónica llegeix a tots/es els pirates la pista per arribar al tresor e immediatament corren a cercar-ho...


Al parc del nostre pati hi havia un cofre amagat amb una bossa per cada nen i nena de xocolates de Paqua. Quina alegria hem tingut tots!!!



EXPOSICIÓ MATERIAL TREBALLAT A CASA

Gràcies a la col·laboració de tots vosaltres hem pogut fer una feina molt interessant a l’aula que ens ha permès adquirir un aprenentatge significatiu envers la temàtica de pirates i corsaris.

Una vegada he rebut tots els treballs dels infants, l’hem classificat junts per equips cooperatius del mateix color, que són els que han treballat la mateixa temàtica. Així per exemple, els membres de les parelles cooperatives blau fosc i blau fluix han treballat de manera individual a casa un mateix tema i formen un equip per fer la seva exposició a la resta de la classe.



Quan estan els equips formats segons la mateixa temàtica, el que faig primer és treballar amb cada equip la informació portada. Els membres de l’equip m’expliquen individualment el que han fet a casa i després organitzem aquesta informació posant-la en comú com a grup per exposar-la a la resta de companys/es.

EXPOSICIÓ EQUIP COOPERATIU BLAU:



EXPOSICIÓ EQUIP COOPERATIU MARRÓ:



EXPOSICIÓ EQUIP COOPERATIU ROSA:



EXPOSICIÓ EQUIP COOPERATIU VERD:



EXPOSICIÓ EQUIP COOPERATIU TARONJA:


Haig de felicitar a les famílies per la feina feta des de casa, i assegurar-vos que els infants ho han explicat súper bé. A més els equips cooperatius s’han ajudat molt a l’hora de parlar. Haig de dir que sorprèn comprovar el que són capaços de fer. Ha estat una feina molt gratificant on tots hem après de tots.



CONCURS LITERARI

Aquest any decidim participar en el concurs literari de la Setmana de la Llengua seguint la metodologia de Treball Cooperatiu en lloc de fer-ho de forma individual. Ha estat una decisió dels infants que han votat i ho han decidit d’aquesta manera per majoria.

Primer de tot intento fer-los conscients del que significa un concurs, i aprofito per mostrar-lis els dibuixos dels boixos de 4 anys. Els infants poden dibuixar el que vulguin en relació a la temàtica Pirates i corsaris. Per ajudar-los, recordem les diferents fotos que varem trobar al tresor en el nostre joc al pati i parlem d’elles.


També, tenint en compte l’edat dels infants considero necessari ajudar-los una mica a pensar com han de ser els dibuixos que decideixin fer. Amb aquest objectiu aprofitem la pissarra digital de la classe de 4 anys per poder veure imatges relacionades amb el mon de pirates i corsaris tals com, armes, banderes, vaixells, pirates, corsaris, torres de defensa… Parlem detingudament de cada una de les imatges.


Ja a la classe, han de reunir-se per parelles i trios cooperatius i prendre com a equip la decisió del que van a dibuixar. Els hi recordo la importància de parlar, de compartir opinions i de que la decisió final sigui d’equip i no només d’un/a. Per tant aquesta decisió ha d’estar compartida i han d’estar d’acord.


Després cada parella o trio m'explica el dibuix que ha acordat fer.


Finalment fan el dibuix tal i com han acordat en parelles i trios cooperatius. No han d’oblidar en cap moment que és una feina en parella o trio cooperatiu, per tant tots els membres de l’equip han de participar i dibuixar.


CONTE EL PIRATA SALINER

No podien faltar els contes en la nostra aventura de pirates i corsaris. Amb la intenció de conèixer més coses, la Mati ens ve a explicar un conte (escrit per ella) basat en la història que fa algun temps li va explicar el seu avi. La història diu que els pirates venien a Eivissa a robar pricipalment quatre tresors: sal, oli, esclaus i el nostre característic ca eivissenc.


Amb molta atenció els infants escolten aquesta interessant història que la Mati explica ajudant-se d’imatges. 



Al final del conte, un cofre amaga els quatre tresors de la nostra illa, que els infants poden veure.

Després, per reforçar el contingut del conte fem un feineta en treball cooperatiu seguint l’estructura LLAPIS AL MIGEn parelles i trios cooperatius han de marcar amb un gomet els tresors d’Eivissa destriant entre diferents imatges. Una vegada feta la tria fan una feineta individual on han de pintar els dibuixos de la sal, l’oli, els esclaus i el podenc eivissenc.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA