CONEIXEMENTS PREVIS ENVERS L'ARC DE SANT MARTÍ

Com ja sabeu som la classe dels “arcoíris”. Aquest nom tant polit dona peu a parlar i a voler saber coses d’aquest fenomen meteorològic que és l’Arc de Sant Martí. Per això, ens agradaria introduir-nos en aquest tema i desenvolupar-lo aprofitant la metodologia de Treball Cooperatiu.

Però primer de tot, és important deixar que els infants s’expressin explicant-nos els coneixements previs que tenen i tot allò que saben de l’Arc de Sant Martí. Per després decidir quin camí seguim per desenvolupar i, per tant, investigar i aprendre.
Abans del Nadal vam començar aquesta feina i vam tenir les primeres converses. Davant la pregunta de QUÈ ÉS AIXÒ DE L’ “ARCOÍRIS”?, aquestes van ser les respostes que vam obtenim:

MATEO: Cuando llueve y hace sol.
LAIA SÁNCHEZ: Que el arcoíris tiene un color como verde, azul o el amarillo.
JOAN: Que cuando llueve sale el arcoíris.
CELIA: Que está en el cielo el arcoíris.
MAR: Cuando hace sol y llueve sale el arcoíris con nubes.
ELSA: El arcoíris tiene el color rosa.
ALEJANDRO: Cuando sale el sol sale el arcoíris.
VALERIA: Cuando llueve y hace sol hace el color azul.
XAVI: Que tiene muchos colorines.
MARCOS: Pues que también tiene color naranja.
MARC: Que también el arcoíris está el color “purple”.
CELIA: Porque también está el color marrón.
BRUNO: También está en el arcoíris el color azul.
JULIETA: Que también he visto el arcoíris en mi país.

I QUIN ÉS EL TEU PAÍS?
JULIETA: Yo vivo en San Antonio.
ÉRIC: Tiene el amarillo.

CÓM ÉS QUE ES FORMA L’ARC DE SANT MARTÍ?
BRUNO: La lluvia sale y después sale el sol y también el arcoíris.
MARCOS: Y también salen las nubes.
LAIA SÁNCHEZ: También se puede ver con el avión.
MARINA: Yo también vi el arcoíris en el suelo y en el cielo.

CÓM SURT?
MARCOS: Cuando sale el sol y la lluvia.
XAVI: Sale de las montañas.
JOAN: Y de las nubes.
JULIETA: No salen de las montañas.
Però Xavi insisteix que sí ho ha vist a la muntanya.

Vam parlar en varies sessions, de manera que els nens i nenes van aportar les seves idees. 

LAIA SÁNCHEZ: Comiendo con el abuelo vi un arcoíris, fuera en el cielo. Des del avión podemos ver el arcoíris.
MARC: Cerca de la casa de mi abuelita también he visto uno.
MARCOS: Des del avión he visto un arcoíris con muchos colores, era largo. El avión tocó el arcoíris y no lo rompió.
MATEO: También he visto un arcoíris en casa de mi abuelo.
ELSA: Cuando salí de casa había un arcoíris.
ALEJANDRO: Todos los arcoíris son largos y tienen el azul, lila, rosa, negro, rojo, blanco, naranja, verde, gris.
CELIA: Nunca he visto un arcoíris. Mis abuelos sí.
ADAM: Falta amarillo.
XAVI I LAIA SÁNCHEZ: Yo sí.
BRUNO: Yo, cuando estaba en el avión, casi partimos un arcoíris.
MARINA: Los arcoíris no se pueden romper.
JOAN: Sí se rompen.
MARCOS: Los arcoíris no se pueden arrancar.
JÚLIA: Yo también en el avión casi rompemos un arcoíris.
JULIETA: El arcoíris tiene 3 colores en medio, el azul en un lado y el verde al ladito.
MARC: Tiene 5 colores, el negro, el rojo, el blanco y 2 rosas.
ELSA: Yo vi una vez 13 arcoíris.
LAIA SÁNCHEZ: Sólo podemos ver uno.

Després vam decidir concretar una mica més per indagar què és el que més interessa als infants. El que vam fer llavors va ser és una feina en equips cooperatius (la teniu al dossier del primer trimestre), on van decidir entre tots/es i van escriure el que saben de l’Arc de Sant Martí. Haig de reconèixer que aquesta vegada va ser una mica difícil, però, com sempre estan tant motivats i decidits a superar-se, penso que era una bona idea per anar una mica més enllà en la feina de lectoescritura.

Es tractava de que cada equip deixès constància a un paper del que més l’interessava de tot el que havia sortit a les diferents converses que vam tenir. Vam fer L’ESTRUCTURA DEL LLAPIS AL MIG, de tal manera que entre tots els membres de l’equip decideixen què saben i què volen escriure. Hi ha un/a encarregat/da a cada equip que escriu, però tots els integrants de l’equip han de pensar cada paraula que el/la secretari/a ha d’escriure i les seves lletres corresponents. Son un equip i s’han d’ajudar!!!

Com dic és una feina difícil, però donem una gran passa endavant en el procés de pensar i dir les paraules que hi ha que escriure, intentant descobrir cada so i fer el traç corresponent a la seva lletra. Tot és començar i anar poc a poc...

Seguidament van fer un dibuix relacionat amb el que havíen escrit.


Una vegada acabada la feineta, cada equip explica el que saben i el dibuix que han fet:

Equip dels CORAZONES
LAIA SÁNCHEZ: nos hemos pasado el dibujo para dibujar el arcoíris cuando sale la lluvia.

Equip dels MINIONS
JULIETA: hemos dibujado un arcoíris.
ALEJANDRO: de colores que sale cuando sale el sol.
JULIETA: y cuando llueve. También hemos dibujado la luna.
Mateo i Marc que no són de l’equip dels MINIONS donen la seva opinió:
MATEO: de noche no se ve el arcoíris.
MARC: se va a dormir.
ALEJANDRO: cuando no sale el sol, no hay arcoíris.
JULIETA: tampoco cuando no llueve.

Equip dels POPS
MATEO: hemos dibujado la lluvia.
MARINA: necesitamos el paraguas.
JOAN: hemos dibujado un avión que choca con el arcoíris, pero no se rompe.
Participen en la converse infants que no són de l’equip dels POPS:
CELIA: sí se rompe.
SERGIO: el arcoíris se va con el avión.
MATEO: se va a la playa.
MARC: o a Formentera.

Equip dels ESPIDERMAN
VALERIA: son los colores.
MARC: aquí pone “palo de colores”.
JÚLIA: podemos hacer un pincho de colores, lo hice en casa. Primero los colores y luego negro por encima con un pincho.

Equip dels NÚVOLS
ELSA: no caben los colores.
XAVI: tiene rojo, azul, taronja, marrón, negro, blau.

Ens adonem que cada equip té uns colors diferents, com podem saber quins colors té un arcoíris?
LAIA: un día cuando llueva miramos el cielo y veremos el arcoíris.
JOEL: cuando llueve.
MATEO: cuando llueva miramos el arcoíris.

Però… i si no surt l'arcoíris?
XAVI: si no sale el arcoíris tenemos que pensar mucho en los colores.
MATEO: por parejas pintamos el arcoíris y se lo enseñamos a otra pareja diferente.

JOAN: o per Treball Cooperatiu. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA