APRENEM AMB EL CARNAVAL EN TREBALL COOPERATIU

Què sabem del Carnaval? Aquesta era la primera pregunta a la que havíem de donar resposta per poder introduir-nos en el món de les disfresses, un món on poder convertir-nos per un moment en aquell personatge que tant ens agrada, o enmariolar-nos deixant-nos portar per la nostra imaginació... En definitiva poder gaudir de la màgia del Carnaval.

DINÀMICA DE LA PILOTA

Per descobrir el que saben els “pollitos” del carnaval, hem fet aquesta dinàmica de Treball Cooperatiu. La dinàmica es fa amb una pilota, però com tenim al nostre “Pollito Francisco” l’utilitzem en lloc de la pilota. Fent un cercle ens anem passant al “pollito” d’un/a company/a a altre/a. Cada nen o nena quan el té ha de dir al grup què sap del carnaval o quin significat té per a ell/a el carnaval.


Haig de confessar que ha estat una tasca difícil ja que els hi ha costat molt parlar i explicar res. Han estat molt pocs els que han dit alguna cosa, però aquesta “por escènica” l’anirem superant.

ESTRUCTURA LECTURA COMPARTIDA

Per aquesta dinàmica ens ajudem del conte TEO SE DISFRAZA. Tenint en conte l’edat dels alumnes i que moltes vegades els hi costa expressar-se, fem un pas previ que és que la mestra és la primera en contar el conte perquè serveixi de model per tal que després els hi sigui més fàcil fer la lectura compartida.

Es tracta de que cada parella o trio cooperatiu explica a la resta del grup una pàgina del conte.




ESTRUCTURA LLAPIÇ AL MIG

Arrel del nostre conte TEO SE DISFRAZA, descobrim que per Carnaval es fa una gran festa. I aprofito aquest fet per explicar que a l’escola també fem la nostra rua i la nostra festa. Parlem de que aquesta tradicional festa es diu “truitada”, i que un dels menjars típics és la truita.

Cóm es fa una truita? Us haig de dir que, com era de suposar, els “pollitos” no ho sabien!!! Així que vam buscar una recepta de cuina per internet on poder veure clarament els ingredients que es necessiten per fer una truita.


Una vegada vam veure el vídeo tocava seguir experimentant en Treball Cooperatiu. De tal manera que ens vam agrupar per parelles i trios cooperatius i vam realitzar una feineta seguint una versió de la DINÀMICA DEL LLAPIS ENMIG, que li hem posat el nom de FOTOS ENMIG. De tot un recull de imatges d’aliments, cada parella i trio ha de decidir quins ingredients són els que es necessiten per fer una truita. Tenen quatre gomets que han d’aferrar dalt els quatre ingredients correctes.

I no és per res, però aquests “pollitos” són uns craks i han entès clarament quins són els ingredients per fer la truita. Així que una vegada més el Treball Cooperatiu ha estat tot un èxit. A més us haig de dir que la part més emocionant de tot aquest aprenentatge des de la visió dels nostres nens i nenes va ser descobrir que es necessitaven ous de les gallines i dels “pollitos”!!!



En les nostres dinàmiques de treball cooperatiu és important recordar en tot moment que ens hem d’ajudar entre els companys de parella i trio. També que hi ha que parlar i posar-se d’acord per tal que el resultat sigui una feina conjunta i consensuada basada en l’ajuda mútua. I la veritat és que estan entenen i posant en pràctica aquestes pautes perfectament.


Quan ja tenen clar els ingredients, el següent pas, a una altra sessió, ja és reforçar el seu aprenentatge a una feineta individual retallant els quatre ingredients i aferrant-los al lloc adequat buscant les mateixes lletres.



ESTRUCTURA PARAULA-DIBUIX

Aprofitant la visita del Rei Carnestoltes hem fet una altre feina en Treball Cooperatiu. S’ha repartit a cada parella i trio cooperatiu una foto del Rei Carnestoltes retallada en varies parts per tal de reconstruir-la fent un puzle. Poden ajudar-se observant la foto original que està penjada a la pissarra perquè els hi serveixi de model.


Recordem que s’han d’ajudar, que han de parlar i estar d’acord en les decisions que cada membre de l’equip pren. Aquesta és part imprescindible del Treball Cooperatiu.


Els primers en acabar han estat la parella cooperativa del “pollito” de color marró fosc formada per l’Alejandro i la Celia. Ho han fet perfecte!


El que han fet els infants que han anat acabant ha estat ajudar a les altres parelles o trios.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA