L'ESCOLA DEL FUTUR

Des del present viatgem cap al futur. Com sabeu la temàtica d’aquest any de la Setmana de la Llengua ha estat l’EIVISSA DEL FUTUR.

Però què és el futur des de la mirada dels infants? Què vol dir futur? Amb aquesta pregunta ens endinsem en la propera arribada d’una nova edició de la Setmana de la Llengua i, més concretament, introduïm la temàtica del futur e indaguem els coneixements que tenen envers aquest concepte, més aviat abstracta i de difícil comprensió per a ells/es.

LAIA SÁNCHEZ: lo de hace mucho, mucho, mucho…
MATEO: cuando nuestros padres sean niños como nosotros.
MALEN: QUÈ VOLS DIR EXACTAMENT?
MATEO: cuando no existíamos y eran pequeños como nosotros.
JÚLIA: una cosa que está muy lejos y está el sol, y alrededor hay muchos planetas.
ADAM: que hay miedo.
MARCOS: las personas que vienen de otros países.
MARC: cómo viven las personas.
ELSA: cuando vivías en una casa diferente.
MALEN: QUÈ VOLS DIR?
ELSA: cuando vivían en otro mundo que nosotros no existíamos aún.
XAVI: unas casas que son cuevas.
LAIA SÁNCHEZ: que antes de nosotros vivía otra gente.
ÉRIC: el espacio.
JOEL: donde van los astronautas.
LAIA SANCHÍS: la galaxia.
VALERIA: alienígenas!

Com podeu comprovar, la majoria de les seves respostes tenen més relació amb el passat, això vol dir que aquest tema els hi va quedar clar el curs passat quan el vam treballar!!!

I després d’aquesta divertida conversa, els hi intento explicar precisament que la majoria de les coses que han dit fan referència al passat i que no són el futur. Intento aclarir-les què vol dir passat i present, ajudant-me d’imatges de l’escola del passat... 

...i de la nostra escola del present. 

Però no els hi vull dir jo què és el futur, i una vegada feta la meva explicació respecta al passat i el present, i els hi torno a demanar.

MATEO: cuando vivían los dinosaurios y cavernícolas.
JÚLIA: cuando vamos a ser mayores. También es mañana y los días que no han pasado. (la Júlia ens diu que li ha explicat el seu papà).

Ens quedem llavors amb aquesta resposta i parlem del futur comparant-lo amb el passat i el present. I sembla que ho comencen a entendre…

TERANYINA AMB PURPURINA DEL FUTUR

Un altre dia, fem la DINÀMICA DE LA TERANYINA AMB PURPURINA DEL FUTUR. I la treballo amb l’ajuda de l’Analisa recordant les fotos de l’escola del passat i l’actual que posem a la PDI.

A partir d’aquestes imatges es tracta de que els infants expressin quina és l’escola del futur que els hi agradaria tenir, cóm voldrien que fossin les aules, o el pati, o l’edifici… o tot el que els hi vingui al cap envers aquest tema.


El resultat és aquest:



DIBUIX GIRATORI

Seguint amb aquest centre d’interès, en una altra sessió, arrel de la teranyina d’idees prèvies, aprofitem per deixar constància de les seves idees amb un dibuix i per poder ampliar també les propostes. Amb aquest objectiu, dividim els equips en base a 5 preguntes a les que han de donar resposta. Viatgem en el temps i decideixen compartint i acordant en equips cooperatius cóm desitgen que sigui l’escola del futur donant resposta a la pregunta que tenen.

EQUIP SOLES: CÓM HA DE SER L’AULA?
EQUIP FLORS: CÓM HA DE SER L’EDIFICI DE L’ESCOLA?
EQUIP BUHOS: QUI I CÓM ENS ENSENYARAN?
EQUIP PURPURINA: CÓM SERÀ EL PATI?
EQUIP MARIPOSAS EN LAS MONTAÑAS: QUÈ VOLDREU FER A L’ESCOLA?

En acabar el dibuix fan escriptura espontània.


EQUIP MARIPOSAS EN LAS MONTAÑAS: QUÈ VOLDREU FER A L’ESCOLA?


EQUIP BUHOS: QUI I CÓM ENS ENSENYARAN?


EQUIP PURPURINA: CÓM SERÀ EL PATI?


EQUIP SOLES: CÓM HA DE SER L’AULA?


EQUIP FLORS: CÓM HA DE SER L’EDIFICI DE L’ESCOLA?


CÀPSULA DEL TEMPS

Una de les altres sessions que dediquem a treballar el futur la centrem en fer una  CÀPSULA DEL TEMPS per tal que tinguin una visió més real del que significa futur. Aquesta càpsula la compartim amb els infants de la classe dels pingüins, de 5 anys B. Cada nen i nena ha de plasmar a un paper el que més li agradaria, del curs de 5 anys, recordar en el futur, quan siguin més grans i vagin a la classe de 5èB. No dono cap idea ni cap pista de res, per tal que sigui una cosa molt personal.

Una vegada fan el seu dibuix individual i escriuen espontàniament el que han dibuixat, ho fiquen a la càpsula del temps. Aquest pot es quedarà a la classe de 5èB amb la idea de que quan passin els anys i  arribin allà la puguin obrir i veure el que han fet i dit que volien recordar.


La veritat que ha estat molt maco veure el resultat final:




MÀQUINA DEL TEMPS

Ja sabeu que una de les activitats de la Setmana de la Llengua va ser crear una màquina del temps. Avui toca fer una feina cooperativa seguint l’ESTRUCTURA FULL GIRATORI on cada equip dibuixa la màquina del temps i en escriptura espontània deixa reflctit els materials que van utilitzar per la seva construcció.










Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

SETMANA DE LA LLENGUA